اخبار

پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان

 

در تمامی جوامع،کودکان از آسیب پذیرترین افراد در برابر حوادث هستند،ارتقاء سلامت کودکان از مهمترین شاخص های سطح سلامت یک جامعه بوده و پیشگیری از وقوع حادثه در کودکان ، مستلزم  رعایت نکات ایمنی است.کودکان قادر به درک  خطرات پیرامون خود نبوده و در برابر بسیاری از خطرها،آسیب پذیری بیشتری دارند. حوادث دوران کودکی علاوه بر مرگ ومیر با میزان بالای ناتوانی نیز همراه می باشند و هزاران کودک ناچارند به دلیل آسیب های ناشی از سوانح،مابقی عمر خود را با معلولیت و ناتوانی سپری کنند، تبعات غیر مستقیمی که در اثر سوانح بر کودکان کشور تحمیل می گردد، متعدد است.یکی از آنها فشارهای اقتصادی و اجتماعی بر خانواده هایی است که ناگزیرند از معلولین سوانح مراقبت کنند. کودکی که دچارمصدومیت جدی است نیاز دارد که والدین،هردو ،از او مراقبت کنند.این زیان درآمد از دست رفته والدین را بر فرصت تحصیلی از دست رفته کودک می افزاید. سوانح پنجمین علت مرگ در دنیا، عمده ترین علت مرگ و بستری در بیمارستانها و همچنین علت اصلی مرگ در سنین 1 تا 18 سالگی است.

از جمله سوانح و حوادث قابل پیشگیری سوختگی و مسمومیت است که با بکارگیری  نکات ایمنی ذیل توسط والدین و مراقب کودک  از آن  می توان پیشگیری کرد.

سوختگی:

-هنگام بغل کردن کودک و زمانی که در آغوش شما است از نوشیدن مایعات و چای داغ و کشیدن سیگار جداً پرهیز کنید. کودک نباید در معرض آفتاب قرار گیرد.- ظروف حاوی مایع داغ را روی میز دارای رومیزی نگذارید چون کودک شما ممکن است آن را به طرف پایین بکشد.- ابزار و وسایل برقی را دور از دسترس کودک قرار دهید.- بر روی پریزهای برق درپوش پلاستیکی محافظ قرار دهید.- قبل از حمام کردن کودک، درجه حرارت آب گرم را بر روی مچ دستتان آزمایش کنید تا مطئئن شوید آب داغ نیست.- در زمان پخت غذا،ماهی تابه دسته دار را روی شعله های عقب اجاق گاز قرار دهید.کودک را از آنچه روی اجاق است همچون ماهی تابه داغ،کتری آب جوش، بخاری،سماور و... دور نگهدارید.- ابزار و وسایل برقی را دور از دسترس کودک قرار دهید و به کودکان بیاموزید که نباید  کلید برق رابدون دلیل  خاموش و روشن کنند.- در کشور ما هیچ کارخانه و شرکت استانداردی برای تهیه و تایید ایمنی ترقه و فشفشه های موجود در بازار وجود ندارد. بنابراین به فرزندانتان اجازه استفاده از این وسایل و ابزار را ندهید و هیچوقت اجازه ندهید فرزندتان به تهیه ترقه ، فشفشه و مانند آنها اقدام کند.

 

مسمومیت:

-کلیه سموم،حشره کش ها،فراورده های نفتی،داروها و مواد شوینده و سفیدکننده، مواد آرایشی و بهداشتی، رنگها و حلال ها را در محلی امن با قفل مطمئن و دور از دید و دسترس کودک قرار دهید. سموم را در بطری نوشابه،شیشه مربا و یا خوردنی های دیگر نریزید. مواد سمی(نفت یا محلولهای سفید کننده و...) را در ظروف مخصوص خود یا در ظروف قابل تشخیص نگهداری کنید. کلیه سموم را از خانه دور کنید یا آنها را در کابینتهای بسته  و در طبقه بالا  نگهدارید. تمام داروها باید درپوش ایمن داشته و خارج از دسترس کودک باشند.

- درب کابینت را طوری تعبیه کنید که توسط کودک قابل باز کردن نباشد(قفل ایمنی بر روی آنها نصب کنید) در محل بازی کودک قفل ایمنی بر روی کشوها و کابینتهای حاوی  مواد شیمیایی و سمی نصب کنید.

- هرگز به کودک نگویید که قرصها وداروها، شکلاتهای مخصوصی هستند و اشیای خطرنک و آلوده  را روی کف اتاق و در معرض دید کودک قرار ندهید.

-دست  خود و کودک را مکرراً به ویژه قبل از تغذیه کودک  و بعد از تعویض پوشک بشوئید و اسباب بازیها را با آب و صابون (مواد شوینده) بشوئید.

- گیاهان و گلدان ها را باید از دسترس کودکان نوپا دور کرد. خوردن عضی از گیاهان زینتی منزل مثل دیفن باخیا منجر به مسمومیت شدید و خطرناکی می شود.کود و خاک گلدان نیز منبع آلودگی انگلی و میکروبی است پس بهتر است روی قسمت خاک گلدان را با سر پوش مناسب مثل ورق پلاستیکی،یو نولیت و مانند آنهابپوشانید.

 

                تهیه و تنظیم:  گروه  بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان دالاهو

                   منبع: پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان : وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۸:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشد.