اخبار

7 مرحله برای ایمنی در برابر زلزله

!!!!!!!!!!!!  آمادگی در برابر زلزله  !!!!!!!!!!

 

7 مرحله برای ایمنی در برابر زلزله

این اطلاعات بر گرفته از ESP(E M E R G E N C Y S U R V I V A L P R O G R A M)

 

مرحله اول :

   همین الان شروع به ایمن سازی کنید !

خطرات بالقوه در خانه یتان را شناسایی کنید  و شروع به رفع آنها نمایید

 

ایمنی در برابر زلزله  تنها مقاوم سازی ساختمان ها نیست؛ برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله باید وسایل داخل ساختمان مان را نیز  ایمن کنیم.

شما باید وسایل زیر را ایمن کنید. 1) اجسام سنگینی که افتادن آنها می تواند  به شما صدمه بزند 

 2) اجسام گران قیمت یا شکستنی که از بین رفتن آنها برای شما از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر وسایل داخل منزل ، لوازم موجود در جاهای دیگر مثل گاراژ را برای جلوگیری از صدمه زدن به وسلیه نقلیه یا مواد اشتعال زا  ایمن کنید.

حالا کارهای ساده ای را انجام دهید که اگر فردا زلزله رخ دهد می تواند شما را در برابر آن محافظت کنند. خب، با کارهایی مثل دور کردن کتاب خانه  از رختخواب ، مبل ودیگر جاهایی که می خوابید یا می نشینند، شروع کنید. اجسام سنگین را به  طبقات پایین تر کمد یا کتابخانه انتقال دهید.بعد شروع کنید به  جستجوی دیگر  وسایل موجود در منزلتان، که ممکن است در هنگام زلزله برایتان خطرناک باشند.

 در آشپزخانه

 

در کابینت ها که خوب چفت نشده باشند در هنگام زلزله به شدت باز شده و باعث ریختن ظروف شیشه ای و چینی روی زمین می شوند. بهتر است از قفلهای مناسب(قفل بچه ها، قلابدار) برای جلوگیری از این اتفاق استفاده شود . برای جلوگیری از آتش سوزی، وسایل گازی باید رابط های نرم داشته باشند. یخچال و وسایل بزرگ را با بستن آنها  بوسیله  تسمه به دیوار ایمن کنید.

وسایل الکترونیکی

تلویزیون ، رادیو ضبط ، کامپیوتر ، ماکرویو و دیگر وسایل الکتریکی،  سنگین و گران قیمت هستند. آنها را می توان با تسمه و بستهای فنری ایمن کرد.

وسایل روی قفسه ها و میز های بلند

وسایل دکوری ، چینی ، ظروف سفالی و لامپ ها می توانند درهنگام زلزله تبدیل به وسایلی مرگبار شوند. بهتر است از چسبها یا بتونه هایی که به وسایل آسیب نمی رساند برای محکم کردن آنها استفاده کنید. وسایل سنگین و شکستنی را به قفسه های پایین انتقال دهید.

 اشیاء آویزان کردنی

آیینه ها ، قاب عکس ها و دیگر اشیاء بایستی  بوسیله قلاب بسته آویزان شوند. با انجام اینکاردر هنگام زلزله از دیوار پرتاب نمی شوند. عکس ها و آیینه ها  را می توان با زدن بتونه به گوشه های آنها ایمنتر کرد.فقط از پرده های نرم ولطیف در بالای تخت خواب ها و مبل ها استفاده کنید.

وسایل خانه

 

وسایلی همچون کتابخانه و بوفه­ راا زبالا به دیوار متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که وسایل به خوبی محکم شده­اند. اتصالهای نرمی مثل تسمه های پلاستیکی که اجازه می دهند اشیاء بلند بدون افتادن،  تاب بخورند ، باعث کاهشتغییر شکل میخ ها می شود .قفسه های سست را می توان با بکارگیری بتونه در گوشهای آن ایمن نمود .

آبگرمکن

آبگرمکن نا امن  ممکن است سقوط کند و همزمان موجب ترکیدگی اتصالات  آب وگاز گردد. بوسیله دو  تسمه اطراف آبگرمکن را به دیوار وصل کنید.  شکل یکی از روشهای بستن آبگرمکن را نشان می دهد . داشتن ابزارهای معمولی  شما را در این کار کمک میکند؛ بایستی یک لوله رابط مسی نرم به عنوان یدک داشته باشید؛ تا در صورت خرابی لوله اصلی مورد استفاده قرار گیرد

مرحله دوم :

برنامه ریزی کنید

برنامه ای برای مواجهه با خطر تنظیم نمایید .

 آیا افراد خانواده تان آمادگی برای رویارویی با یک زلزله بزرگ را دارند؟ قبل از وقوع زلزله بعدی همه افراد خانواده باید با یکدیگر برنامه ریزی کنند تا هر فرد بداند قبل ،هنگام وبعد از چه کاری باید انجام دهد .

وقتی زلزله تمام می شود باید اماده اتش سوزی های بعدی، قطع سرویسهای عمومی و ارتباطی و همچنین پس لرزه های بزرگ باشیم. این برنامه ریزی برای مواقغ اضطراری هم مفید خواهد بود.

بیشتر مراکز دولتی  ، مدارس و مراکز تجاری برنامه ریزیهای برای مقابله با انواع حوادث و موارد اضطراری دارند. خانوده شما هم بایستی یک چنین برانامه را داشته باشد . ایمنی و سلامتی شما خیلی مهم است. اگر شما قبلا چنین طرحی را آماده کرده اید .حالا آن را مجددا بررسی کنید. 

طرحی برای ایمن بودن در هنگام حادثه

  •  تمرین کنید  که چگونه " خودتان را بیاندازید ،پناه بگیرید وصبر کنید." تا وقتی که احساس کنید وضعیت عادی است.

·         شناسایی نقاط امن در هر اتاق ،  مثل زیر میزها .   

·         یاد بگیرید در جاییکه هستید چطوراز خودتان محافظت کنید وقتی زلزله رخ می دهد

 حالا نوبت برنامه ریزی است که بدانید بعد از زلزله  چه واکنشی باید انجام دهید

o        کفش و چراغ قوه در کنار تخت خوابتان داشته باشید.

o        به هر یک از افراد خانواده آموزش دهید که در مواقع اضطراری اگر گیر  افتادند  ، چطورسوت بزنند  و یا با زدن ضربات سه مرتبه ای و مکرر به اجسام  دیگران را از محل خود آگاه کنند.

o        موارد مورد نیاز اعضای خانواده و همسایگانی که دارای شرایط  ویژه ای هستند همچون صندلی چرخ دار ،  چوب دستی، رژیم های غذایی یا داروئی مخصوص را  در نظر بگیرید.

o        دوره های آموزشی  کمک های اولیه هلال احمر وروش  احیاء قلبR) (CP را فرا بگیرید.م یتوانید  از کسی از نزدیکانتان  که آموزش دیده اند دوره های مذکور را فرا بگیرید.

o        محل وچگونگی قطع  آب و گاز ، برق را شناسایی کنید و وسایل مورد نیاز را برای این منظور  در دسترس نگه دارید . اطمینان حاصل کنید  که شما می دانید چطور باید گاز ،آب و برق در منزلتان  را قطع  کنید .اگر بو و یا نشتی گاز را استشمام کردید ، سریعاْ آن را قطع  کنید .

o        از آتش نشانی محل تان یاد بگیرید که چطور از کپسول اطفاء حریق استفاده می شود.

o        هشداردهنده های  آتش نصب کنید وماهیانه آنها را تست کنید. باتری را هر سال یک بار یا وقتی که صدای جیر جیر میدهد (سیگنال باتری ضعیف ) عوض کنید.

o        بررسی کنید که در شهر یا کشور تان کمیته بلایای طبیعی هست یا نه . اگر هست در باره نحوه فعالیت آن آگاهی پیدا کنید. 

حالا برای ارتباط با یکدیگر و بازگشت به حالت عادی بعد از بحران برنامه ریزی کنید.

 

o        یک محل امن  خارج از منزلتان برای ملاقات کردن افراد خانواده با یکدیگر بعد از بحران  تعیین کنید.

o        شخصی را خارج از شهرتان که همه افراد خانواده او را می شناسند و می توانند برای دریافت اطلاعات مطمئن با وی تماس بگیرند تعیین کنند.

o        لیستی از شماره تلفنهای مهم را در اختیار همه افراد خانواده قراردهید 

o        مشخص نمائید بعد از زلزله اگر منزل تان غیر قابل سکونت شدُ کجا  ممکن است ساکن شوید  ( با  دوستان یا آشنایی تان  در این زمینه هماهنگ باشید ).

o        در مورد طرح موارد اضطراری در مدرسه فرزندنتان اطلاعات کامل داشته باشید .کارت اطلاعات ضروری همراه فرزندنتان باشد .

o        کپی های از سندهای ضروری ، همچون شناسنامه ها ، دفترچه بیمه ها وسندها با جلد های ضد آب را در کیف ایمنی نگه دارید.  فهرستی از اموال تان را تهیه نمایید ( یک لیست و عکس یا فیلم از اموالتان )

مرحله سوم :       

کیف ایمنی تهیه کنید

همه باید کیف های ایمنی داشته باشند.یک کیف در منزلتان، یکی دیگر در ماشینتان و سومی را در محل کار یا مدرسه  نگه داری کنید.اینکار به شما کمک می کند حتی اگر ساختمان شما کاملاً خراب شود یکی از این کیفها را در اختیار داشته باشید. برای کیف ایمنی شخصی بهتر است از کوله پشتی یا کیف های کوچک  دیگر استفاده کنید زیرا برای حمل و نقل راحتتر هستند. این کیف ها برای  بیشتر موارد اضطراری مفید خواهند بود. سعی کنید مواردی را که در این بروشور آورده شده است در این کیف جای دهید.

بعد از یک زلزله یا بلای دیگر ممکن است برق ،آب، حمل و نقل، سیستمهای ارتباطی و دیگر سیستم های مهم برای چند روز قطع شوند. ستادهای حوادث و بیمارستانها ممکن است تخریب شده و نتوانند به موقع به کمک شما بیایند. دانستن کمکهای اولیه و داشتن موارد حیاتی،  زندگی را برای شما راحتتر کرده و باعث می گردد در مقابل حوادث آینده بهتر عمل کنید. علاوه بر کیف ایمنی شخصی، یک کیف ایمنی مربوط به کل خانواده را تهیه کرده و در محلی قابل دسترس قرار دهید( مثلاً در یک محفظه ضد آب چرخدار که براحتی حرکت می نماید). در این کیف بایستی موارد مذکور در این بروشور برای سه روز تا یک هفته موجود باشد. 

موارد مربوط به کیف ایمنی شخصی:

o       داروها، دفترچه بیمه یا نسخه های دارویی مهم، نام دکتر و اطلاعات شخصی

o       فرم رضایت پزشکی برای بستگان

o       جعبه کمکهای اولیه و دستورالعمل آن

o       دستکشهای کار(غیر لاستیکی)

o       ماسک گردو غبار

o       عینک یا لنزهای یدک به همراه محلول شستشو

o       بطری آب

o       سوت( برای مشخص کردن محلتان به نیروهای امدادی)

o       کفشهای محکم

o       پول اضطرری

o       نقشه شهر

o       فهرست تلفن مراکز اورژنس خارج ار منطقه شما

o       غذای فاسد نشدنی با آب و کالری زیاد

o       در بازکن

o       فلاشر با باطری اضافی

o       موارد بهداشتی شخصی

o       دستمالهای مرطوب

o       موارد تفریحی مانند بازی، مداد رنگی، نوشت افزار، عروسک

o       موارد بهداشتی خاصی که برای شما یا دیگر اعضای خانواده اتان مانند سالمندان، ناتوانان، بچه های کوچک و حیوانات لازم است.

o       کیسه پلاستیکی

o       لباسهای اضافی

o       کپی کارتهای شناسایی ( گواهینامه رانندگی، کارت شناسایی شغلی و غیره)

 

موارد مربوط به کیف ایمنی خانواده:

o       فلاشر با باطری اضافی

o       آچار برای بستن فلکه گاز و آب

o       دستکشهای محکم کاری

o       نایلونهای ضخیمی که از آنهای می توان در کارهای مختلفی مانند جمع آوری زباله، حفاظت در برابر باران و دیگر موارد استفاده کرد

o       رادیوی قابل حمل با باطری های اضافی

o       فلاشر اضافی

o       آب آشامیدنی( حداقل یک گالن برای هر نفر در روز)

o       غذاهای کنسرو شده

o       در باز کن

o       گاز پیک نیک برای پخت و پز در بیرون و کبریت در صورت لزوم

o       o       لباس نرم و راحت شامل جورابهای اضافی

o       پتو یا کیسه خواب و چادر

o       کپی مدارک مهم مانند مدارک بیمه

o       تشخیص دهنده آتش

o       کیف پلاستیکی

o       داروهای اساسی

مواد فاسد شدنی در کیف ایمنی شامل غذا، آب، دارو، مواد جعبه کمکهای اولیه، و باطری را هر ساله عوض نمایید

 

  مرحله چهارم :

 

آیا محل زندگیتان امن است ؟

نقاط ضعف ساختمانتان را شناسایی کنید و آنها را تقویت نمایید. ساختمانها طوری ساخته می شوند که در برابر نیروی ثقلشان که به طرف پایین است مقاومت می نمایند؛ در حالی که زلزله، ساختمانها را در همه جهات مخصوصاً جهت افقی تکان می دهد.  چند عامل مختلف می توانند مقاومت ساختمان را در برابر نیروهای زلزله کم کند.

مشکلات معمول ساختمان

بیشتر ساختمانها به اندازه لازم مقاوم نیستند. در ادامه  مشکلاتی که بیشتر ساختمانها دارند و چگونگی رفع آنها، آمده است. وقتی متوجه شدید که ساختمانتان یک یا چند مورد از اشکالات را دارد با تعیین اولویت شروع به رفع آنها کنید. ( اگر شما مستاجرید به بخش پایانی توجه کنید).

فونداسیون ضعیف: به زیر ساختمانتان نگاه کنید. اگر فونداسیون خراب شده و یا به شکل فونداسیونهای منفرد ساخته شده است با پیمانکار یا مهندسین مجرب در رابطه با جایگزینی آن با فونداسیون گسترده مشاوره کنید. بولتهای داخل Mudstill پیدا کنید. فاصله آنها نباید بیش از 1.8 متر در ساختمانهای یک طبقه و  1.2 متر در ساختمانهای چند طبقه باشد. افزودن بولت در ساختمانهایی که شرایط لازم را ندارد یکی از مهمترین گامها در مقاوم سازی است. اینکار می تواند بوسیله یک پیمانکار یا برخی از افراد که در مقاوم سازی ساختمانها تجربه دارند انجام گردد.

دیوارهای ناقص و متصل نشده

خانه هایی که دارای ستونهای غیر متصل به هم هستند بایستی ستونهای آنها توسط ورقه هایی به هم وصل گردد(؟؟)

شما یا پیمانکارتان می توانید دیوارهای سست را با هزینه ای نه چندان زیاد مقاوم کنید.

 

طبقات اول نرم: به خروجی های بزرگ در طبقه اول توجه کنید( مانند در پارکینگ یا خانه های چوبی که روی پایه هایی باز ساخته می شوند). با متخصصین جهت مقاوم سازی این بخشها مشورت کنید.

 

خانه های آجری: تمام ساختمانهای آجری باید مقاوم سازی شوند. برخی تشکیلات، برنامه های مدونی برای مقاوم سازی این نوع از ساختمانها دارند. اگر شما بخشهای آجری در ساختمانتان دارید بایستی با متخصصین در این رابطه مشورت کنید.  تخریب شومینه های غیرمقاوم، مشکل معمول در هنگام زلزله است.

 

ایمنی در برابر آتش: یک برنامه مقابله با آتش سوزی در داخل و خارج خانه تهیه کنید.

*      برنامه خارج خانه: منطقه ی ایمنی یرای مقابله با آتش در اطراف خانه تان ایجاد کنید( 30 متر دور خانه). درختها، ستونهای چوبی و خرده چوب تا حد امکان نباید در این منطقه قرار داشته باشند.

*      برنامه داخل خانه: سیمهای برق خانه را به دقت چک کنید که ترک خوردگی، یا بخشی ضعیف نداشته باشند. از عبور دادن سیم از جلوی در یا زیر فرش خودداری کنید. وجود سیستم اعلام خطر خساس به دود در هر خانه ای لازم است. این سیستم را هر ماهه چک کرده و باطزیهای آن را هر ساله عوض کنید.

 

برای آنها که مستاجرند:

به عنوان مستاجر کنترل کمتری روی ترکیب سازه ای ساختمان دارید ولی می توانید این موارد را چک کنید:

        ساختمانهای آپارتمانی می توانند همان مشکلات خانه ها را داشته باشند.

        ساختمانهایی که از آجر ساخته شده اند یا داری طبقات نرم هستند(ورودی پارکینگ) تلفات زیادی را در زلزله ها ایجاد می کنند.

        گسیختگی پی یا دیوارهای نامقاوم باعث ضرر اقتصادی زیادی می شوند ولی مرگ و میر زیادی را به همراه نداردند.

        مواردی که به کناره های ساختمان متصل می گردند (مانند راه پله ها و بالکنها) معمولا در زلزله  خراب شده و موجب زخمی شدن افراد زیر آنها می گردند.

موارد زیر را از صاحبخانه بپرسید:

·         چه کار مقاوم سازی برای ساختمان انجام شده است؟

·         آیا آبگرمکن بوسیله تسمه به دیوار متصل گردیده است؟

·         آیا می توانم وسایلم را به دیوار محکم کنم؟

 

مرحله پنجم :

 

بیفتید ،پناه بگیرید و صبر کنید

 

خودتان را در هنگام تکان های زلزله محافظت کنید:

 

یاد بگیرید در هنگام یک زلزله هر کجا که هستید(خانه، محل کار، یا مدرسه)چکار باید  انجام دهید.  انجام دادن حرکت های بجا  ، همچون "افتادن ، پناه گرفتن و صبر کردن" . می تواند زندگیتان را نجات دهد  و خطر مرگ ومیر و جراحت را کاهش دهد .در هنگام زلزله ، روی زلزله بیفتید ،زیر یک میز محکم پناه بگیرید و محکم به آن بچسبید. تا هنگامی که تکان های زلزله متوقف شود  شما هم با میز حرکت کنید.

خطرناکترین محلها در زلزله در نزدیکی دیوار های  بیرونی است. پنجره ها ، نما های بیرونی و گچبری ها اغلب اولین قسمت های از ساختمان هستند که فرو می ریزند. برای برهیز از این مناطق اگر داخل خانه هستید همان داخل بمانید و اگر خارج ساختمان هستید بیرون بمانید.

به زیر چارچوب در نروید :

تصویری که از زلزله های قدیمی داریم نشان داده است که در ساختمانهای خشتی و آجری تنها جایی که پابرجا مانده است چارچوب درها است. همین موضوع باعث شد که مدتها چارچوب در به عنوان جایی مناسب برای پناه گیری مطرح گردد. این درست است؛ اما به شرطی که شما در یک ساختمان قدیمی و غیر استاندارد زندگی کنید. در ساختمانهای امروزی چارچوب در، هیچ مزیت یا مقاومت بیشتری نسبت به دیگر بخشهای ساختمان ندارد. به جای چارچوب در، بهتر است زیر میز محکم پناه بگیرید.

  

در خانه : بیقتید ،پناه بگیرید ،و صبر کنید.در هنگام وقوع زلزله ، روی زمین بیفتید ، زیر یک میز محکم پناه بگیرید و محکم به آن بچسبید . تا هنگامی که تکان های زلزله ادامه دارد  شما هم با میز حرکت کنید. اگر نزدیک میز نیستید ، روی زمین در کنار یک دیوار داخلی بیفتید و از سر و گردنتان با دستانتان محافظت کنید. از دیوارهای بیرونی ، پنجره ها ، اشیاء آویزان ، آیینه ها ، کمدها و دیگر اجسام بلند ، وسایل بزرگ و کابینت های آشپزخانه با اجسام سنگین یا شیشه ای  دوری کنید." بیرون نروید!"

 

در رختخواب :اگر در رختخواب هستید ،صبر کنید و آنجا بمانید و سرتان را با یک بالش محافظت کنید. در

 هنگام زلزله اگر جای خودتان بمانید احتمال زخمی شدنتان کمتر است زیرا معمولاً شیشه های شکسته در کف خانه موجب زخمی شدن افرادی می شود که روی زمین می غلطند یا سعی می کنند به بیرون بروند

 

در برج ها : بیفتید ، پناه بگیرید و صبر کنید .از پنجره ها و دیگر وسایل خطرناک دوری کنید . از آسانسور استفاده نکنید .اگر سیستم های اعلان آتش روشن شدند تعجب نکنید. 

 

در بیرون از خانه :اگر امکان دارد به حایی دور از ساختمانها بروید. از سیم های برق ، درختان ، علامت ها ، ساختمانها ، وسایل نقلیه و دیگر خطرات دور شوید .

هنگام رانندگی: در کنار جاده و خیابان پارک کنید و ترمز دستی را بکشید . 

از پل های هوایی ، پل های عابر ، سیم های برق ، علامت ها و دیگر خطرات دوری کنید.

 تا هنگامی که تکان های زلزله ادامه دارد، داخل وسیله نقلیه بمانید.

اگر سیم برقی روی ماشین افتاد،داخل ماشین بمانید تا فردی تعلیم دیده سیم را بردارد.

در استادیوم یا سالن تئاتر: در صندلی تان بمانید و سر و گردنتان را با دستانتان محافظت کنید.

سعی کنید تا اتمام  تکان های زلزله  در جایتان باقی بمانید.

بعد از آن در حالی که به اطرافتان برای دوری از وسایلی که امکان سقوط دارند توجه می کنید به آرامی محل را ترک کنید.  

کنار ساحل :بیفتید ، پناه بگیرید و صبر کنید تا هنگامی که تکان های زلزله متوقف شود.

 حدس بزنید آخرین تکان ها چقدر طول می کشد.

اگر آخرین تکان شدید 20 ثانیه یا بیشتر است فورا به سمت ارتفاع بروید چون ممکن است در اثر زلزله یک تسونومی بوجود آمده باشد. سعی کنید تا 3 کیلومتر از ساحل دور شوید طوریکه در ارتفاعی در حدود 30 متر بالای سطح دریا قرار گیرید.  برای اینکار منتظر اعلام خطر از سوی مسئولین نباشید. معمولاً در این مواقع پیاده روی بهتر از استفاده از اتومبیل است. زیرا کمتر با مشکل ترافیک و دیگر مسائل روبرو خواهید بود. 

 پایین دست یک سد: سدها ممکن است طی یک زلزله بزرگ خراب شوند. معمولا این تخریب یکباره صورت نمی گیرد ولی شما باید محدوده سیل گیر را خوب بشناسید و در صورت لزوم  برای تخلیه اضطراری آماده باشید.

 

مرحله ششم :

 

بررسی کنید

 

بعد از زلزله برای یافتن زخمی ها و خرابی های احتمالی جستجوی خود را آغاز کنید.

 

بیشتر اوقات تصور می رود که مردم در حین زلزله وحشت زده شده و کارهایی انجام می دهند که هم برای خود و هم برای دیگران خطر آفرین است. اما  تحقیقات نشان می دهد که که مردم هم در حین زلزله و هم بعد از آن علاوه بر احتیاط،  به یکدیگر کمک میدهند. بیشتر مردم آنقدر که انتظار می رود دچار هراس نمی شوند.

در ابتدا به فکر وضعیت خود باشید. طرح اورژانس خود را به یاد آورید. پس لرزه ها ممکن است موجب خرابی های بیشتر شده و باعث سقوط اجسام گردد. بنابر این به جای امنی بروید.

اگر در آوار به دام افتاده اید ،دهان ، بینی و چشمانتان را از گرد و خاک محافظت کنید. اگر شما خون ریزی دارید محل زخم را فشار دهید و عضو جراحت دیده را بالا بگیرید.

اگر نمی توانید خارج شوید ، با سوت اضطراری ، موبایل یا کوبیدن محکم روی تیکه های محکمی از ساختمان( سه ضربه متوالی هر چند دقیقه)، به  دیگران برای کمک خبر دهید.  امدادرسانان چنین صداهایی را خواهند شنید.

اگر شما می توانید حرکت کنید ، راهی برای بیرون رفتن جستجو کنید  و به محل قرارتان با خانواده  بروید. کیف ایمنی تان را بردارید. کفش های محکم داخل کیف را برای جلوگیری از جراحت های ناشی از شیشه های شکسته و آوار ، بپوشید. دستکش های کار ،ماسک دهان و عینک محافظ چشم را بپوشید. در صورت امکان به دیگران کمک کنید.

هنگامی که احساس کردید در وضعیت ایمنی هستید شروع به تجسس برای یافتن زخمی ها و خرابی هایی کنید که در زیر آمده است.

 

تجسس برای یافتن زخمی ها

 

o        وسایل موجود در کیف کمک های اولیه را بررسی کنید. دستورالعمل کمکهای اولیه را مرور کنید.

o        اگر شخصی خون ریزی دارد ، روی زخم را فشار دهید . در صورت امکان از گاز پانسمان یا پارچه تمییز استفاده کنید .

o        اگر شخصی تنفس نمی کند ، به او تنفس مصنوعی دهید .

o        اگر قلب کسی ایستاده است،  را آغاز کنید 

o        اگر لباس های شخصی آتش گرفت ، او را از دویدن باز داشته ، بیاندازید و بچرخانید.

o        افرادی را که به شدت مجروح شده اند حرکت ندهید مگر اینکه در معرض خطر جراحت دیگری باشند.

o        اشخاص مجروح را با پتو یا لباس اضافی گرم نگه دارید.

o        برای کمک کردن به مجروحین وخیم  دارو تهیه کنید.  

o        به بچه ها و دیگر افراد نیازمند رسیدگی ویژه کنید.

 

خسارت را بررسی کنید

 

o    تا زمانیکه مطمئن نشده اید خطری شما راتهدید نمی کند به خانه برنگردید.

o    آتش : اگر ممکن است ، آتش های کوچک ایجاد شده در خانه خود یا  همسایه هایتان را  فوراً خاموش کنید. با آتش نشانی تماس بگیرید ولی برای رفع مشکل لازم نیست تا آمدن آنها صبر کنید.

o    نشت گاز: اگر با دیدن شکستگی لوله ، یا استشمام بو یا شنیدن صدا، متوجه نشت گاز شدید، فقط شیر اصلی گاز را قطع کنید. شیر گاز را خودتان مجدداً باز نکنید ، برای بررسی نشتی منتظر ماموران شرکت گاز بمانید.

o    سیم کشی برق آسیب دیده : اگر هر گونه آسیبی به سیم کشی منزلتان وارد شده است کنتور برق را خاموش کنید. تا هنگامی که  آسیب برطرف نشده است کنتور را روشن نکنید.

o    وسایل برقی شکسته شده یا آسیب دیده را از سیستم برق جدا کنید؛ زیرا اینگونه وسایل می توانند زمانی که کنتور را روشن می کنید سبب آتش سوزی گردند.

o    سیمهای افتاده تیرهای برق: اگر سیمهای تیرهای برق به زمین افتاده اند آنها را دارای برق فرض کرده و تاحد امکان از آنها دور شوید. دیگران را نیز از آنها دور نگه دارید. هیچگاه به آنها یا به اشیایی که با آنها در تماسند، دست نزنید.

o    اشیای سقوط کرده: وقتی درهای گنجه، کمد یا بوفه را باز می کنید مواظب اشیایی که پشت در گیر کرده و به محض باز کردن در بیرون می ریزند باشید.

o    مواد شیمیایی: خیلی زیاد احتیاط کنید. همه جاها  را از داروها یا دیگر مواد غیر سمی پاک کنید. مواد  خطرناک همچون : مواد سفید کننده ها، قلیا ها، مواد شیمیایی باغبانی، گازوییل، یا دیگر محصولات نفتی بایستی جدا شده و به بیرون از منزل انتقال داده شوند.

o     دیوارهای صدمه دیده: از شومینه و دیوارهای آجری دوری کنید. ممکن است در زلزله ضعیف شده و در پس لرزه ها فرو ریزند. از شومینه صدمه دیده برای روشن کردن آتش استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث آتش سوزی و یا نشت گازهای سمی به داخل خانه تان شود.

برای گزارش خرابی به مسئولین شهری و یا دولتی آماده باشید. اگر خانه شما به شدت آسیب دیده و قابل سکونت نیست کیف ایمنی را همراه خود داشته باشید. به همسایه و خانواده تان بگویید کجا می روید.

 

مرحله هفتم :

 

ارتباط و برگشت به حالت عادی

 

هنگامی که ایمن شدید برنامه مربوط به حوادثتان را پی بگیرید.

وقتی که مایحتاج خود و حانوداه را فراهم کردید، برنامه خوادثتان را ادامه دهید. پس لرزه ها روزها و هفته ها ادامه می یابند. برخی از آنها ممکن است آنقدر بزرگ باشند که موجب خرابی بیشتر گردند. همواره برای " افتادن، پناه گیری و صبر کردن" آماده باشید.

زمان برگشت به حالت عادی می تواند چند هفته، چند ماه یا حتی بیشتر به درازا بکشد؛ مراحل زیر را برای تامین ایمنی و به حداقل رساندن تاثیرات طولانی مدت زلزله بر زندگیتان دنبال کنید.

زمانی که بعد از زلزله به حالت عادی برگشتید، به عقب برگردید و کارهایی را که قبلاً انجام نداده و یا خیلی دقیق انجام نداده اید را تمرین کنید. از آنچه که برایتان در زلزله قبل رخ داد درس بگیرید تا در حوادث آینده ایمن باشید.

 

روزهای اولیه بعد اززلزله

از اطلاعات یکدیگر برای برنامه حوادث و موارد موجود در کیف ایمنی استفاده کنید. تا هنگامی که مطمئن نشده­اید نشت گاز ندارید از شعله (سیگار، کبریت، شمع، گریل و غیره) یا هر وسیله الکتریکی یا مکانیکی که جرقه تولید می کند( کلید برق، زنراتور، موتور اتوموبیل، و غیره)، استفاده نکنید. بهیچوجه در داخل خانه از وسایلی مانند گاز پیک نیک، فانوس یا هیتر، یا ژنراتور گازی استفاده نکنید. این وسایل می توانند گاز کشنده منو اکسید کربن را تولید کرده یا موجب ایجاد آتش سوزی در پس لرزه ها گردند.

 

با هم در ارتباط باشید

رادیو ترانزیستوری یا رادیوی داخل اتوموبیلتان را برای شنیدن توصیه های ایمنی روشن بگذارید.

گوشی های تلفن را در جای خود بگذارید

با بستگانتان در شهر دیگر تماس گرفته و وضعیت خود را برای آنها خیلی کوتاه تشریح کرده و تلفن را خاموش کنید. مسئولین امداد رسانی به خطوط تلفن برای ارتباطات حیاتی نیاز دارند.

به هسایگانتان سر بزنید

 

غذا و آب

اگر برق قطع شده است، ابتدا از مواد غذای فریز شده استفاده کنید. اگر در فریزر را بسته نگه دارید مواد غذایی داخل آنها ممکن است تا دو روز قابل استفاده باشند.

اگر آب قطع شده است از آب جوشیده، آب حاصل از ذوب قالبهای یخ، یا سبزیجات کنسرو شده برای تامین آب مورد نیاز حود استفاده کنید. از مصرف آب موجود در استخرهای شنا یا آبگیرها خودداری کنید.

برای توصیه های ایمنی به رادیو گوش فرا دهید.

از موادی که در داخل ظروف باز که در نزدیکی شیشه های خرد شده قرار گرفته اند استفاده نکنید.

 

هفته های اول بعد از زلزله

این زمان، زمان انتقالی نام دارد. گرچه ممکن است پس لرزه ها ادامه داشته باشند ولی شما در حال تلاش برای بازگشت زندگی، خانه و خانواده و ریشه های زندگیتان به حالت عادی هستید. مراقبتهای روانی درست به اندازه مراقبتهای زخمی ها و بازسازی خانه ها اهمیت دارند. مطمئن شوید که خانه شما امنیت لازم را برای سکونت داراست و خطر خرابی بعد از زلزله را ندارد. اگر توانایی ماندن در خانه یا بازگشت به آن را ظرف چند روز داشته اید کارهای زیادی هست که باید انجام دهید:

اگر شیر گاز را بسته اید بایستی با شرکت گاز هماهنگ کنید تا آنرا دوباره وصل کنند؛

اگر برق قطع شده و حالا دوباره وصل شده است وسایل و ابزار الکتریکی را برای کنترل خرابی بررسی کنید؛

اگر خطوط آب قطع شده بررسی لازم را برای محل خرابی انجام دهید

سعی کنید اسناد مهمی را که ممکن است گم شده، خراب شده یا از بین رفته باشند را پیدا کرده و یا جایگزین نمایید.

با شرکت بیمه طرف قراردادتان تماس گرفته و مقدمات لازم را برای درخواست غرامت انجام دهید

با مسئولین مربوطه جهت چگونگی اخذ کمکهای مالی تماس بگیرید.

 

اگر نمی توانید درخانه سکونت کنید

اگر خانه شما برای سکونت مناسب نیست یا بوسیله خطراتی مانند آتش تهدید می شود لازم است آنرا تخلیه کنید. اما اردوگاههای عمومی ممکن است توان پاسخگویی به حجم زیاد مردم را نداشته باشند و فاقد سرویسهای لازم باشند. بنابراین خانه خود را تنها بدلیل اینکه آب و برق و سایر سرویسهای عمومی را ندارد یا دارای خرابی متوسط است ترک نکنید.

اگر خانه خود را تخلیه کردید به همسایگانتان یا یکی از فامیلهایتان بگویید کجا می توانند شمت را پیدا کنند. هر چه سریعتر آدرس پستی جدیدتان را به دفتر پست اطلاع دهید. در صورت تحلیه موارد زیر را تا حد امکان با خود ببرید:

کیف ایمنی شخصی

آب، غذا، و خوراکهای آماده

پتو، بالش، و کیسه خواب

لباس و ژاکت اضافی

دستمال توالت

پوشک، شیرخشک، غذا، و دیگر موارد لازم برای نوزادان

چند عکس خانواده یا دیگر اشیای تسلی بخش کوچک

شناسنامه و کپی اطلاعات بیمه

 

موارد زیر را به اردوگاه نیاورید:

حیوانات خانگی، از قبل برنامه ای برای حیوانات خود داشته باشید

مقادیر زیاد لباسهای غیر ضروری، یا دیگر وسایل شخصی

اشیا قیمتی که ممکن است گم شده، دزدیده شده یا به فضای زیادی نیاز داشته باشند

 

نکته !!!!!!!!     ذخیره نمودن موارد اضطراری می تواند به ایمنی شما بیافزاید وموجب سلامت و آسودگی خاطر شما   در هنگام و بعد زلزله گردد. موارد مورد نیاز را برای حداقل 72 ساعت ذخیره کنید.

 

چک لیست موارد اضطراری :

ضروریات

o        آب – یک گالن در روز برای هر نفر(ترجیحآ برای یک هفته)

o        کیت تصفیه سازی آب

o        جعبه کمک های اولیه  ، که تازه تهیه شده

o        کتاب کمک های اولیه

o        غذا

o        در باز کن دستی

o        پتو یا کیسه خواب

o        رادیو قابل حمل ، چراغ قوه و باتری های یدکی

o        داروهای ضروری

o        یک عینک اضافی

o        کلیدهای یدکی خانه و ماشین

o        کپسول اطفاء حریق، نوع A،B،C

o        غذا ، آب

o        پول و کارت اعتباری

o        لوازم مورد نیاز بچه : بطری شیر، پستانک ،صابون و پودر بچه، لباس پتو ، پوشک بچه ،کهنه برای تمیز کردن بچه ،غذای کنسرو شده و آب میوه

 

موارد مورد نیاز بهداشتی

 

o        کیسه ی بزرگ  زباله

o        سطل زباله بزرگ

o        مایع ضدعفونی کننده و صابون

o        شامپو

o        مسواک و خمیر دندان

o        موارد بهداشتی زنانه

o        دستمال توالت

o        مایع سفید کننده خانگی

 

ایمنی و آسایش

o        کفش های محکم

o        دستکش های مقاوم برای پاک سازی آوار

o        کبریت و شمع

o        میله روشنایی

o        لباس اضافی

o        چاقو یا تیغ تیز

o        شلنگ باغبانی برای داخل لوله یا سیفون رد کردن و خاموش کردن آتش

o        چادر

o        کیف لوازم تحریر :کاغذ ،خودکار ، تمبر

 

                  آشپزی

  

o        کارد ، چنگال، وقاشق پلاستیکی

o        بشقاب و لیوان یک بار مصرف

o        حوله کاغذی

o        فویل آلومینیومی  مقاوم

o        اجاق مخصوص اردو برای آشپزی در بیرون (احتیاط:قبل از استفاده آتش برای آشپزی ،مطمئن باشید که گاز نشتی ندارد ، هرگز زغال چوب در زیر سقف استفاده نکنید )

 

                          ابزار و لوازم

 

o        تبر ،بیلچه ، جارو

o        آچار فرانسه قابل تنظیم برای خاموش کردن گاز

o        کیف ابزار شامل اچار پیچ گوشتی ،انبردست  ؛ چکش

o       مقداری  طناب .

o        نوار چسب و پوششی برای جایگزینی پنجره .

o        دوچرخه

o        نقشه شهر

 

 

آدرس ها و شماره تلفن های مهم

 

وقتی که  یک زلزله اتفاق می افتد ، ممکن است افراد خانواده تان با هم نباشند بنابراین موارد زیر را تکمیل کنید تا درارتباط برقرار کردن با یکدیگر کمکتان نماید. بخاطر داشته باشید تا 24 ساعت، از تلفن فقط در صورت اضطرار استفاده کنید.

o        تلفن پلیس

o        ----------------------------------

o        تلفن آتش نشانی

o        ----------------------------------

o        تلفن آمبولانس

o        ------------------------------------

o        آدرس  محل کارمادر یا پدر خانواده

o        ------------------------------------

o        تلفن محل کار مادر یا پدر خانواده

o        -------------------------------------

o        آدرس  محل کارمادر یا پدر خانواده

o        ------------------------------------

o        تلفن محل کارمادر یا پدر خانواده

o        -----------------------------------

o        آدرس مدرسه فرزند

o        ----------------------------------

o        تلفن/موبایل مدرسه

o        ---------------------------------

o        روش مدرسه(بعد از زلزله)  :

o        نگهداری دانش آموز

o        ترخیص دانش آموز

o        نام وشماره تلفن /موبایل یکی از اقوام یا دوستان خارج از شهر که می تواند با افراد خانوادههای دیگر تماس داشته باشد:

o        ------------------------------------------------------

o        -------------------------------------------------------

o        ------------------------------------------------------

 

 

محل نگهداری کیف ایمنی :

 

۵ آذر ۱۳۹۲ ۰۹:۳۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشد.