اخبار

آسم چیست؟

آسم چیست؟

آسم یک بیماری جدی و مزمن ریه است که غالبا با التهاب مجاری هوایی همراه است و ممکن است سبب مشکلات تنفسی شود.مزمن به این معناست که بیماری همیشه وجود دارد،حتی زمانی که بیمار احساس ناخوشی ندارد در صورت تحریک مجاری هوایی در فرد مبتلا به آسم علائم خس خس ،سرفه، تنگی نفس و فشردگی قفسه سینه ظاهر می شود و تنفس طبیعی و راحت برای بیمار دشوار می کند.

چه کسانی به آسم مبتلا می شوند؟ آسم اغلب در خانواده های با سابقه مثبت فامیلی رخ می دهد. این بیماری میتواند در هر سنی بروز کند آسم بیماری مسری نیست .

علت آسم چیست؟علت اصلی ودقیق آسم هنوز نامشخص است ولی انچه که تا اکنون  در این زمینه روشن شده است ،نشان میدهد برخی از افراد بویژه شیر خواران که سابقه مثبت آلرژی (حساسیت)در خانواده دارند.زمانی که در معرض دود سیگار،گرده گیاهان و قارچ ها ویا سایر عوامل حساسیت زا ( مانند حیوانات ،هیره ها و سوسک ها و... ) قرار می گیرند شانس زیادتری برای ابتلا به اسم پیدا می کنند برخی از افرادی که با محرکهای شیمیایی استنشاقی در تماسند  ممکن است دچار اسم شوند.

آیا آسم ریشه کن می شود؟

تا اکنون راحلی برای  درمان قطعی اسم پیدا نشده است ولی این بیماری را میتوان به شکلی درمان وکنترل کرد که از علائم وحملات آن پیشگیری  شود.

آیا بیماری آسم با افزایش سن کودک تغییر می کند؟اغلب کودکان با افزایش سن علائم کمتری خواهند داشت.گرچه در بعضی از آنها ممکن است شدت علائم ثابت بماند ویا حتی بیشتر شود ولی پیش بینی این امر به طور قطعی ممکن نیست.آسم یک بیماری درازمدت است که البته می تواند قابل کنترل باشد.داروهای سریع الاثر (مانند داروهای استنشاقی)برای تسکین آنها به کار می رود.

آیا داروها تنها راه کنترل آسم هستند؟ خیر .اجتناب از عوامل محرک و مزاحمی که سبب التهاب مجاری هوایی و بدتر شدن بیماری آسم می شوند نیز بسیار مهم است.این عوامل آغاز گر اسم نامیده می شوند هر بیمار باید راه اجتناب از عوامل آغاز گر بیماری خود بداند و بدان عمل کند.

از حضور در خانه ای که حیوان حساسیت زا دارند اجتناب کنید. از به کار بردن بالش یا تشک حاوی پر پشم و کرک اجتناب کنید.

هیره موجود در گرد و خاک بند پایان میکروسکوپی  هستند (به اندازه طولی حدود mm0.1)که معمولا به چشم غیر مسلح دیده نمی شوند.

  • بالشت ها و تشک ها رادر پوشش های (مثلا پلاستیکی )غیر قابل نفوذ بپیچید .

  • کلیه ملحفه ها را هفته ای یک بار در آب داغ (55C')بشویید.

  • رطوبت خانه ومحیط های در بسته را کاهش دهید(در حد کمتر از 55% نگهدارید)

  • در صورت امکان از قالی به عنوان کف پوش استفاده نکنید.

دود سیگار یکی از مهمترین عوامل محرک و آغازگر حملات آسم به شمار می رود.بنابرین در صورت ابتلا به اسم به هیچ وجه سیگار نکشید واجازه سیگار کشیدن در محیط خانه را به هیچ کس هم ندهید.

علائم بالینی شایع در آسم: تنگی نفس ،سرفه ،خس خس سینه

نکاتی برای والدین در موضوع اسم:بیماری اسم غیر واگیر است بیمار مبتلا به آسم در شرایط کنترل بیماری منعی برای انجام ورزش ندارد .داروهای ضد آسم اعتیاد اور نیستند.تغذیه انحصاری شیرخواران با شیر مادر تا سن 6 ماهگی یکی از مهمترین راههای پیشگیری از وقوع اسم وسایر حساسیتها در کودکانی است که سابقه چنین بیماریهای را در خانواده خودشان دارند. رعایت توصیه های پزشکی و بهداشتی در زمینه تغذیه شیر خوار وعدم استفاده از مواد حساسیت زا (مانند سفیده تخم مرغ،ماهی ،شیر گاو،فراورده های گندم،سویا ، آجیل مانند بادام زمینی ،مرکبات و...)در ابتدای شروع تغذیه کمکی شیرخوار به پیشگیری از وقوع آسم کمک می کند.

استفاده از داروهای ضد سرفه برای بیماران آسمی مضر است .

اصول استفاده از اسپری:

  1. سرپوش اسپری را بردارید و مخزن اسپری را تکان دهید.

2-به آرامی وبه طرز یکنواخت نفس خود را بیرون دهید. 

3-اسپری را در داخل دهان فرو برید.

4-رهاگر  مخزن را در حالی به آرامی و تا سرحد امکان به طور عمیق و آرام نفس خود را به داخل می کشید فشار دهید

5-برای حدود 10 ثانیه نفس حبس کنید.

6-نفس خود را به آرامی وبه صورت یکنواخت خارج سازید.

برنامه درمانی آسم :

1- داروهای گشاد کننده برونش ،برای رفع علائم حاد اگر فقط گهگاهی دچار علائم اسم می شوید (کمتر از یک یا دو بار در هفته )ممکن است نیاز دارویی شما تنها با داروی گشاد کننده برونش برطرف شود. در صورت بروز حمله حاد اسم ممکن است شما با دستور پزشک معالج خود اجازه استفاده مقادیر بیشتری از این دارو داشته باشید،البته برای حملات شدید آسم گاهی داروهای دیگری نیز تجویز می شود.

درصورتی که ورزش محرک علائم آسم در شما است ممکن است پزشک معالج شما مصرف داروی گشادکننده برونش مانند سالبوتامول را پیش از اغاز ورزش تجویز نماید و بدین ترتیب از شروع علائم آسم پس از ورزش پیشگیری کند .

2-داروهای ضد التهابی برای درمان وپیشگیری تورم والتهاب مجاری هوایی :اگر شما علائم آسم را بیش از یک یا دو بار در هفته تجربه می کنید و نیاز به داروهای ضد التهاب دارید شما بایستی این داروها را هر روز مصرف کنید .نوع دارو و مقدار ان را پزشک معالج تعیین می کند.

آیا داروهای آسم بدون عارضه هستند ؟

معمولا داروهای تجویز شده برای آسم به شرط مصرف مناسب وبجا فاقد عارضه قابل توجه هستند .برخی از مردم نگران اعتیاد و وابستگی به داروهای آسم هستند که چنین باوری درست و علمی نیست.

  • هیچگاه داروی مصرفی را با نظر خودتان افزایش یا کاهش ندهید و هرگز بدون توصیه پزشک داروهای خود را قطع نکنید.

     

شاد وسلامت باشید.

 

 

 

دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه

معاونت امور بهداشتی

 

 

شبکه بهداشت و درمان شهرستان دالاهو

زمستان 94

واحد بیماریها

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۰:۲۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشد.