اخبار

چگونه می توان تغذیه انحصاری با شیرمادررا در 6 ماه اول زندگی را ارتقاء بخشی

چگونه می توان تغذیه انحصاری با شیرمادررا در 6 ماه اول زندگی را ارتقاء بخشی

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد : تغذیه انحصاری با شیرمادر زیربنای بقا و سلامت کودک است. شیر مادربهترین و کاملترین غذا جهت حفاظت شیرخواراست . وقتی میگوییم تغذیه انحصاری با شیر مادر یعنی : تغذیه با شیر مادر در 6 ماه اول  فقط  و فقط با شیر مادر و نه چیز دیگری(دادن هر گونه مایعات حتی آب، آب قند، ترنجبین، شیر مصنوعی و...مجاز  نمیباشد )  و سپس  شروع غذای کمکی توام با شیر مادر از 6 ماهگی و ادامه تغذیه با شیر مادر تا پایان 2 سالگی

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: در روایات اسلامی با استناد به آیه 15 سوره احقاف حداقل زمان شیر دادن به کودک 21 ماه و حد مطلوب و کامل آن با استناد به آیه233  سوره بقره 24 ماه ذکر شده است.  دادن غذای تکمیلی را نیز از زمان رویش اولین دندان های شیری پیشین فک تحتانی (6 ماهگی ) توصیه فرموده اند. توانائی مادر در تولید شیر و تغذیه بطور انحصاری ، بدون استفاده از آب و شیرکمکی در هر فصلی حتی برای دو جنس ،دوقلوها و حتی سه قلوها کافیست.مادران عزیز بایستی توجه داشته باشند که آغوز تولید شده حتی بیشتر از نیاز و حجم معده نوزاد است و در ساعات اولیه تولد نیاز شیرخوار را مرتفع میسازد.

دکتر شکیبا اضافه کرد: یادمان باشد که : بزرگترین چالش در تغذیه انحصاری با شیرمادراین است که با این همه فواید و عامل زنده ماندن  هزاران نوزاد در ساعت اول تولد ، پس چه شده  که مادران تغذیه با شیرمادر را  مهمترین اولویت خودنمیدانند؟ پاسخ این است که :1-عدم حمایت کافی از طرف همسران و خانواده و حتی جامعه 2- غفلت و رها شدن مادر و نوزاد3- راهنمائی های ضد و نقیض اطرافیان که باعث سر درگمی مادر میشود4- نا خوشایند جلوه دادن شیردهی و حجب و حیای مادر !  و متاسفانه  در الویت قرار نگرفتن این موضوع  حتی در سطوح مدیریتی باعث شده که تغذیه شیرخواران با شیر مادر در 6 ماه اول تولد جدی گرفته نشود.

حال این نکته قابل توجه است که آیا مطالب آموزش داده شده  از سوی مراقبین سلامت  با این کیفیت به مادران شیرده برای افزایش  میزان تغذیه انحصاری با شیرمادر کافی است؟

 وی اظهار داشت: پاسخ این است که، بایستی فراموش نکنیم که تغذیه با شیرمادر یک رفتار اجتماعی است و نه یک اقدام پزشکی در ضمن  حمایت از طرف افراد فامیل وهمتایان خود مادر در شفاف شدن باورهای غلط در ارتباط با شیرمادر و بخصوص نگرانی از سندرم عدم کفایت شیرمادر، بسیارمهم است همچنین دادن اطلاعات کلیدی و کاربردی ،  بخصوص در تغذیه انحصاری با شیرمادر،  به تنهائی نمی تواند منجر به تغییر رفتار شود بلکه استمرار آموزش است که باعث تغییر رفتار خواهد شد .

ازچالشهای مهم و باز دارنده در بهبود تغذیه با شیرمادر میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

        عدم اطلاع از عملکرد مادر (چگونه رساندن پیغام شیردادن و نه فقط مکرر شیردادن) و باورهای غلط منطقه

        بی اهمیت شمردن تاثیر تغذیه کودک خردسال   ( در بحث سلامتی وکاهش مرگ ومیر)

        نادیده گرفتن قانون فروش جانشین شونده های شیرمادر ( ناکافی بودن حمایت از مادر شیرده در اطلاع از مضرات شیرمصنوعی و حمایت از شیرخوار محروم از شیرمادر)

         گسترگی ترویج جانشین شونده های شیرمادرخصوصاذ شیر مصنوعی

        عدم حمایت از مرخصی شیردهی مادران ویا پاس شیرنا متعارف

        نا مطلوب بودن اجرای 10 اقدام  در بیمارستانها و عدم حمایت  مادران از تغذیه با شیرمادر، درخانواده، جامعه، محل کار و مراکز بهداشتی درکسب مهارت (منجر به احساس  مشکل بودن وبا حتی غیرممکن بودن شیردهی).

        عدم  درک نقش تغذیه با شیرمادر  در پرورش انسان سالم و هوشمند

        عدم الزام و ابتکار درایجاد  برنامه های تغییررفتاری ( برای حمایت از بهینه شدن تغذیه با شیرمادر نیاز است)

کلید های ارتباطی مهم درارتقاء و ترویج تغذیه انحصاری با شیرمادر:

        پیشنهاد میگردد بجای گفتن تغذیه انحصاری با شیرمادر بگوئید: «بهتر است که شیرخواران فقط از شیرمادر در 6 ماه اول استفاده کنند»           یا

       شیرمادر تمام آب مورد نیاز شیرخوار را در 6 ماه اول تامین می کند، اگر فکر می کنید که شیرخوار شما تشنه است  شیرخودتان را بدهید و نه آب .

        بجای گفتن «شیرمادر کامل است» بگوئید:

«دادن شیرمادر به تنهائی به شیرخواران در 6 ماه اول، کمک می کندتا آنها سالم باشند»( به عفونت گوش ، اسهال و بیماریهای تنفسی کمتر مبتلا میشوند)

       از لهجه محلی برای توضیح و ترویج تغذیه انحصاری با شیرمادر استفاده شود

       مطمئن شوید که پیغامتان شفاف، مختصر و مرتبط باشد                      

       زمان و مکان مناسبی را برای رساندن پیغامتان  انتخاب کنید

       استفاده از رفتارهای حمایتی در خانواده و جامعه از قبیل:مراقبت از کودک بزرگتر و حمایت مادر توسط پدر، درهنگام شیردادن ، ممانعت مادر از  دادن آب به شیرخوار توسط مادر بزرگ،همکاری مادر بزرگ در استحمام نوزاد و کمک به مادر، نگهداشتن دست مادر توسط کودک بزرگتر در هنگام شیردادن، تشویق و دادن پاداش به مادرانی که در برگشت به سرکار به تغذیه انحصاری با شیرمادر ادامه می دهند.

       پیغام های شیر مادررا به صورت خاص وبا تصاویر جذاب  به مخاطب  برسانید.

       نمایش تصاویر مادران حرفه ای و مشهور در حین شیردادن بسیار موثر است.

       شیردوشی در محل کار به منظور تغذیه با فنجان و چگونگی شیردادن پس از برگشت از کاررا به همه مادران آموزش دهید.

           

۲۰ اَمرداد ۱۳۹۸ ۰۹:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشد.