اخبار

فلسفه حجاب

بسم الله الرحمن الرحیم
 
حجاب صدف است وزن گوهر آن
ای پیغمبر به همسران ودخترانت وبه زنان مومنین بگو که جلباب ها (روسریهای ) خود را به خود نزدیک سازند ، این کار برای اینکه شناخته شوند ومورد اذیت قرار نگیرند نزدیکتر است وخدا آمرزنده ومهربان است .               سوره احزاب آیه 60-59
در این آیه دو مطلب را باید مورد دقت قرار داد ،یک اینکه جلباب چیست ونزدیک کردن یعنی چه ؟
در خصوص اینکه جلباب چه نوع لباسی را می گویند ،جلباب یعنی پیراهن یا لباس گشاد ودر جای دیگری به معنی روسری آمده است. در لسان العرب آمده است که جلباب جامه ای که از چارقد بزرگتر واز عبا کوچکتر که زن بوسیله آن سرو وسینه خود را می پوشاند.ودر مجمع البیان جلباب عبارت است از روسری ایکه در موقع خروج از منزل به کار برده می شود وسر را با آن می پوشانند. ودر اصل لغت کلمه جلباب ،شامل هر جامه وسیع است ولی غالبا در مورد روسریهایی که از چارقد بزرگتر به کار می رفته است .
در روایت عبیدالله حلبی که در تفسیر آیه 61سوره نور نقل شده مضمونش این است که جلباب وسیله پوشانیدن  موی سر بوده است .بنابراین مقصود از نزدیک ساختن جلباب ،پوشیدن با آن می باشد یعنی وقتی می خواهند از خانه بیرون بروند روسری بزرگ خود را با خود بردارند . مقصود از نزدیک ساختن یعنی رها نکردن وروسری را جمع وجور کردن وخود را با آن پوشاندن است .
حدود پوشش که در اسلام بر زن واجب شده است پوشانیدن تمام بدن وسر به جز گردی صورت وکف دستها .آیه پوشش که همان آیه 31سوره نور است وبرای بیان این وظیفه وتعیین حدود آن است ،پوشانیدن صورت وکف دستها لازم نشده است.
از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام نقل شده است که از حضرت درباره  زینتی که زن می تواند آشکارکند سوال شد فرمود چهره ودو کف دستها .
اسلام طرفدار پرده نشینی وحبوسیت زن نیست بلکه طرفدار پوشش زن می باشد بدون اینکه از اجتماع کناره گیری کند.کسانی که مساله پوشش را با فلسفه ریاضت ورهبانیت مرتبط دانسته اند در واقع فلسفه ازدواج را نیز پلید دانسته اند .پس در واقع فلسفه پوشش احترام ،عزت وحفظ امنیت زن است نه محدودیتی برای او.
خود زن با یک نوع الهام برای گرانبها کردن خود وحفظ موقعیت خود در برابر مرد تدبیر حیا وعفاف وپوشش را برتر میداند.
حیا امری غریزی نیست ،بلکه اکتسابی است زنان دریافتند که دست ودل بازی مایه طعن وتحقیر است.
حجاب  در اسلام از یک مساله کلی واساسی ریشه می گیرد وآن اینست که اسلام می خواهد انواع لذتهای جنسی وجه بصری ولمسی وچه نوع دیگر به محیط خانوادگی ودر کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد .
علت اینکه در اسلام دستور پوشش به زنان اختصاص یافته این است که میل به خود نمایی وخود آرایی مخصوص زنان است ودستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است .
اسلام مخصوصا تاکید دارد که زن هر اندازه متین تر وبا وقار تر باشد بر احترامش افزوده می شود.
کسانی که می خواهند حجاب را رد کنند معمولا حجاب را شلختگی ونامرتب بودن معنی میکنند در حالی که این دو مقوله ای جدا از هم می باشند.
                                                                                          منبع :فلسفه حجاب استاد مطهری
                                                                                         گرد آورنده : نیر کرمی
۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۳:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشد.