اخبار

تشکیل جلسه ستادی هفته سلامت با حضور سرپرست محترم شبکه و کارشناسان مرکز بهداشت دالاهو

تشکیل جلسه ستادی هفته سلامت با حضور سرپرست محترم شبکه و کارشناسان مرکز بهداشت دالاهو
با هدف انجام برنامه ریزی لازم در خصوص پیش بینی فعالیتهای متناسب با شعار امسال هفته سلامت( 1394)، کمیته ستادی بزرگداشت هفته سلامت، در شبکه دالاهو تشکیل گردید


با حضور ریاست محترم شبکه بهداشت و درمان دالاهو، روابط عمومی، کارپرداز و کارشناسان ستای مرکز بهداشت شهرستان، کمیته شهرستانی بزرگداشت هفته سلامت در سال 1394 تشکیل و با هدف برگزاری هرچه باشکوه تر این هفته، فعالیتهای متعددی( ازجمله، نمایشگاه سلامت، سمینار، کارناوال ، کوهپیمایی و ...) مصوب و مقرر گردید با همکاری کلیه پرسنل، به نحو شایسته ای انجام گیرد. در این جلسه فهرستی از فعالیتهای مورد نظر تهیه و برای هریک از فعالیهای درنظر گرفته شده،مجری تعیین گردید و مقرر شد که فعالیتهای مذکور طبق تقویم هفته سلامت، انجام گیرد.

شعار روز جهانی سال 1394(2015میلای (" ایمنی غذا از مزرعه تاسفره"   است.
مواد غذایی ناسالم منجر به مرگ 2 میلیون نفر در سال میشوند که بیشتر آنها را هم کودکان تشکیل میدهد.مواد غذایی حاوی باکتریهای مضر ، ویروسها، انگلها یا مواد شیمیایی مسئول بیش از 200 بیماری،از اسهال تا سرطان می باشند.
تهدیدهای جدید ایمنی مواد غذایی بطور مداوم در حال ظهور هستند و تغییرات در تولید،توزیع و مصرف مواد غذایی ،تغییرات در محیط زیست،عوامل بیماری زای جدید و در حال ظهور،مقاوت ضد میکروبی مواد غذایی را به چالش کشیده اند. افزایش سفر و تجارت نیز  احتمال آلودگی در سطح بین المللی را گسترش دهد 
موضوع روز جهانی بهداشت  2015 ،ایمنی موادغذایی است:
ایمنی مواد غذایی بطور فزاینده ای در حال جهانی شدن است و نیاز به تقویت سیستمهای ایمنی مواد غذایی بیش ازپیش درمیان کشورها مشهود است . به همین دلیل است که سازمان جهانی بهداشت موضوع سال 2015 را ترویج بهبود ایمنی  مواد غذایی از مزرعه تا بشقاب (سفره)قرارداده است .
 
سازمان جهانی بهداشت در جهت پیشگیری،شناسایی و واکنش به شیوع بیماریهای ناشی از غذا کمک می کند.در این راستا بادستور العمل و قوانین غذایی، مجموعه ای از استانداردها،دستور العملها وقوانین بین المللی فرایندهای اصلی مواد غذایی را پوشش می دهد.همراه با سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) از طریق یک شبکه اطلاع رسانی جهانی،در مورد ایمنی مواد غذایی به کشورها هشدار می دهد.

 5 نکته کلیدی برای غذای سالم تر:
ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک است. کاردرتمام طول زنجیره مواد غذایی از کشاورزان،تولیدکنندگان تا فروشندگان و مصرف کنندگان مهم است .
برای مثال پنج کلید جهت ایمنی غذایی، دستور العملی درخصوص چگونگی حمل و نقل و آماده نمودن غذا توسط فروشندگان و مصرف کنندگان می باشد:
کلید 1 : تمیز نگه داشتن
کلید 2 : جدا نگه داشتن غذای خام و پخته
کلید 3 : پختن کامل غذا
کلید 4 : نگهداری در درجه حرارت ایمن مناسب
کلید 5 : استفاده از آب ،مواد اولیه سالم
روز جهانی بهداشت  سال 2015 ، فرصتی است تا به کسانی که در بخشهای مختلف دولتی، تولیدکنندگان توزیع کنندگان، متخصصان بهداشت وسلامت دست اندرکارند، در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی  و هر چیزی که میتواند در احساس امنیت و اعتماد به غذای بشقاب (سفره) نقش داشته باشد ، هشدار داده شود.

 

۲۷ فروردین ۱۳۹۴ ۱۱:۱۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشد.